NATO ut ur Sverige!
Just another WordPress.com weblog

Stoppa Natos övning

Åh nej, vilken jobbig typ! En sån där som står med namnlistor på stan och ska prata tråkig politik när jag bara hade tänkt mig en trevlig shoppingrunda. Jag går en omväg. Så har jag många gånger tänkt. Nu står jag där själv och vill få Luleåborna att skriva under. Eller i alla fall prata med mig. På samma sätt vill jag att detta att prata med varandra, föra en dialog, ska bli ett vanligare sätt att hantera åsiktsskillnader över huvud taget i världen i stället för att ignorera eller ännu värre hota om våld.

 

Det jag vill prata om är Natoövningen Loyal Arrow. Jag vill inte vara med och ta ett jättekliv närmare ett medlemskap i Nato. Den stora militärövningen som ska ske i Luleå 8-16 juni fungerar så eftersom det är första gången i historien som Nato leder en militärövning i ett icke-Natoland. Sverige ger upp kontrollen och lägger makten på Nato. Visste vi det? Troligen inte så många av oss, eftersom regeringen beslutat på egen hand på förslag av försvarsmakten utan att det diskuterats i riksdagen ens.

 

Det är ingen enkel fråga detta med Nato. FN vore en bättre institution att hantera konflikter i världen men FN har inga egna styrkor utan är beroende av styrkor från både Natoländer och icke-Natoländer. Men när Sverige nu inte längre är vare sig neutralt eller alliansfritt – visste vi det heller? – så behöver Sverige noga överväga hur vi går in i olika militära samarbeten och hur det uppfattas av vår omvärld.

 

Varför ska jag bry mig? Jo, jag är orolig, och tror att Luleå blir en säkrare plats om inte Sverige medverkar till att öka spänningen mellan länder och upptrappning i detta känsliga Barentsområde. Det är ett steg i fel riktning att gå med i spelet om militär upprustning.

 

Är vi farliga? I Nätverket Nato ut ur Sverige är policyn att jobba fredligt. Parollen ”Stoppa Nato-övningen!” är symbolisk. Jag tror inte man kan stoppa övningen. Men jag vill uppmärksamma folk på det närmande Nato som den innebär. Nato bygger på kärnvapenavskräckning – att inneha, hota med och i sista hand använda kärnvapen i konflikter – och ett medlemskap skulle dessutom innebära att Sverige tvingades upprusta till den nivå Nato bestämt. I den alliansen vill jag inte ingå. 

 

Anna-Kari ”Akka” Gudmundson

Ordf. Svenska Freds i Luleå

www.svenskafreds.se/lulea

Ett svar to “Stoppa Natos övning”

  1. Bra jobbat Akka och alla andra!

    Och så en hälsning till alla som läser bloggen: glöm inte gå med i Facebookgruppen mot Loyal Arrow:

    http://www.facebook.com/group.php?gid=58335281862&ref=ts


Kommentera

